måndag 27 augusti 2012

Engelska spel och länkar

Denna sida innehåller länkar till sidor där du kan lära dig bättre engelska. Är du ute efter länkar till andra språk (spanska, franska eller  tyska)  så kan du titta på den sidan med (Fast den franska sidan är för närvarande inte påbörjade, ber om ursäkt för det.), eller på sidan Språklänkar.

Ordspel är spel för att lära sig fler ord på engelska. På denna sida finns en del i varierande svårighetsgrad. Varning, det är lätt att fastna!

Knowword Upp på skärmen kommer ordboksdefinitionen på ett (engelskt) ord och som ledtråd får man även första bokstaven i det eftersökta ordet. Sen ska man helt enkelt komma på vilket ord det är... gärna snabbt som attan, och stava rätt måste man göra. Ordspel brukar ha en tendens att antingen vara alldeles för lätta eller bara... dåliga. Det här är faktiskt lite (lagom) utmanande. Passar högstadiet och uppåt. (Tack Sara)

UR:s engelskkurs på svenska.

Mingoville är en comunity för barn för att lära sig engelska. Småspel och övningar som man gör medan man "umgås" med andra. Man kan inte kontakta varandra utan det är säkert! Läs mer på infon, som är på svenska.



Hur du kan hjälpa till

Har du egna bra länkar som kan vara till hjälp och stöd i detta ämnet eller något annat ämne i skolan? Skicka dem då gärna som en kommentar, eller maila varforbliupprord(@)live.se, så lägger jag upp dem efter att jag har kontrollerat dem.

1 kommentar:

  1. Sara (hänger med Marcus, du vet...)30 augusti 2012 kl. 00:10

    Fan dig Harald ... :) Jag skulle ju gå och lägga mig, men så fick du mig att tänka på världens (enligt mig) bästa ordspel. Och ja, som du kanske kan gissa har jag fastnat framför det nu :)

    http://www.knoword.org/

    Upp på skärmen kommer ordboksdefinitionen på ett (engelskt) ord och som ledtråd får man även första bokstaven i det eftersökta ordet. Sen ska man helt enkelt komma på vilket ord det är... gärna snabbt som attan, och stava rätt måste man göra.

    Ordspel brukar ha en tendens att antingen vara alldeles för lätta eller bara... dåliga. Det här är faktiskt lite (lagom) utmanande.

    Nu har jag kanske bidragit till att fler går miste om välbehövlig sömn ... :)

    SvaraRadera